woensdag 12 november 2014

Langs de zijlijn (1)

Bijna elke zaterdag sta ik letterlijk langs de zijlijn bij voetbalwedstrijden. Maar feitelijk elke dag, op elk moment langs de zijlijn van dat moment. Ervaren, ontmoeten, delen, geven en ontvangen. Verrijkt worden.

Afgelopen zaterdag stond ik in Holten langs de lijn. Het was lekker voetbalweer. De lokale trots speelde tegen een concurrent uit Almelo. Mijn zoon was de scheidsrechter. Dé reden dat ik vaak op zaterdag op een voetbalveld te vinden ben.

Het mooie daaraan is dat je bij veel verschillende clubs in de keuken mag kijken. Het klopt wat ze zeggen. Elke club heeft zijn eigen identiteit, clubgevoel. Dat merk je als je de sportvelden van de club betreedt of in hun clubgebouw rond kijkt.

Ik doe daar ook veel inspiratie op. Voor mijn hobby, procesbegeleider bij de KNVB Oost, maar ook voor werk en privé. Het komt er vaak op neer; Wat zijn je waarden en hoe laat je dat merken. Wat is ons statuut? Dat is niet alleen van belang voor een club, maar ook voor ieder van ons persoonlijk.

Zaterdag kwam ik in gesprek met mijn buurman. Bleek een oud grensrechter te zijn van het 1e vrouwen elftal van Klarenbeek. Deze dames voetballen op een zeer verdienstelijk niveau.

Tijdens ons samenzijn die middag ontspon zich een zeer prettig gesprek. Beiden hadden we de nodige affiniteit met voetbal. Ook bleken wij beiden een zelfde kijk te hebben hoe je bij een voetbalclub of team met elkaar omgaat.

Daarin bleken wij zowel hele leuke, als ook minder leuke ervaringen in te hebben. Als in het leven zou je kunnen zeggen. Dat gebeurt. Toch hebben wij beiden de bevestiging gevonden dat het belangrijk is hoe een club of team met haar of zijn vrijwilligers omgaat.

Een goede communicatie zorgt er voor dat mensen zich verbonden voelen met een club of een team. De oprechte aandacht die je daarbij aan elkaar schenkt. Kunt schenken. Dat wordt nog wel eens vergeten. Dan haken mensen uiteindelijk af of beginnen ze er überhaupt al niet aan.

Clubs, trainers, spelers en toeschouwers doen er goed aan daar eens bij stil te staan. Bedank die mensen binnen de club of bij een team die er voor zorgen dat teams kunnen spelen en jij daaraan kan mee doen of naar kunt kijken. Wees gewoon aardig tegen elkaar. De juiste aandacht verbindt.

Gert Aalpoel, mocht je dit lezen, dankjewel voor de leuke middag die ik met jou mocht beleven. Langs de zijlijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten